מהן הבעיות הרפואיות שעשויות להוביל להחלפת ברך?

ניתוח להחלפת מפרק הברך נחשב לנפוץ למדי בקרב בני הגיל השלישי. מפרק זה נושא עליו משקל רב במהלך החיים והוא גם נמצא בתנועה רבה. לאורך השנים חלקים מסוימים של הברך כמו הסחוס נשחקים. שחיקה זו מביאה להופעת כאבים, קושי בתנועה ואפילו חוסר יכולת להניע את המפרק לגמרי. פעמים רבות הגורם לבעיות במפרק זה הן בעיות ומחלות רפואיות שונות. הנה כמה מהבעיות הרפואיות הנפוצות ביותר:

אוסטאוארטריטיס

שמה המוכר יותר של תופעה זו הוא “דלקת פרקים ניוונית” והיא נחשבת לנפוצה במיוחד בקרב אוכלוסייה מעל לגיל 50. אוסטאוארטריטיס מביאה להתנוונות איטית אך פרוגרסיבית של הסחוסים במפרקים השונים בגוף. ככל שהסחוס נשחק כך העצמות ביניהן הוא מפריד מתחילות להתחכך זו בזו, עד לשינוי ממשי בצורתן. התסמינים הנפוצים ביותר של מחלה זו הם כאבים כרוניים, קושי בתנועה של המפרק ולבסוף אף הגבלה מוחלטת בתנועת המפרק. הלוקים במחלה סובלים מכאבים ופגיעה באיכות החיים, לכן מרבית הרופאים ימליצו על ניתוח החלפת ברך שיחזיר את התנועתיות למפרק ויעלים את הכאבים לחלוטין.

דלקת פרקים שגרונית

מחלה זו נמנית עם משפחת המחלות האוטואימוניות, בהן מערכת החיסון של האדם תוקפת את הגוף עצמו. מחלה זו אינה נפוצה בקרב בני הגיל השלישי בלבד ולמעשה היא נפוצה דווקא בקרב בני 35 ומעלה. בעקבות תקיפת מערכת החיסון את הגוף נוצרות דלקות בעיקר במפרקים השונים, עד להרס של הסחוסים המצויים בהם. בהמשך עשוי להיגרם נזק גם לעצמות, לגידים, לרצועות ואפילו לכדי דם. אלה הלוקים במחלה מועדים לסבול מתסמינים כמו כאבים כרוניים, עיוות של המפרק, חולשה, קושי בהנעת המפרקים ועוד. אמנם הטיפול בדלקת פרקים שגרונית הוא תרופתי לרוב, אך במקרים מסוימים בהם המפרק ניזוק לגמרי ימליץ הרופא המטפל על החלפת מפרק הברך כדי לאפשר לחולה לחזור לטווח תנועה נורמלי.

זאבת

מחלה זו היא אוטואימונית גם כן, אך בניגוד לדלקת הפרקים השגרונית היא אינה פוגעת במפרקים בלבד. יחד עם זאת דלקת מפרקים היא מהתסמינים הנפוצים ביותר והיא מופיעה בתשעה מתוך עשרה חולים. תסמיני הדלקת מתבטאים בנוקשות של המפרק וכאבים במיוחד בשעות הבוקר. תופעה נוספת העלולה לפגוע במפרקים היא נמק בכלי הדם המעבירים דם לעצמות, במיוחד באזור המפרקים השונים. בשל אופי התופעה הכאב יופיע דווקא בעצם עצמה, בניגוד לכאב במפרק. כאשר הפגיעה במפרקים נעשית חריפה ופוגעת באיכות חייו של החולה עשויה לעלות האפשרות של החלפת המפרק.

סיבות נוספות להחלפת מפרק הברך

שחיקה של מפרק הברך אינה מתרחשת בעקבות מחלות בלבד. למעשה גם פגיעה קשה במפרק כתוצאה מתאונה או חבלה, שברים, פריקת המפרק ואף גידולים באזור המפרק, עשויים ליצור כאבים קשים וקושי בתפקוד יומיומי. לכן, גם במקרים הללו יש לשקול החלפת ברך כדי לפתור את הבעיה.

כתיבת תגובה